Vårgårda-tårta

Detta är min absoluta favorit-tårta som jag nästan alltid gör till kalas (:
Jag brukar variera mellan två olika fyllningar så jag skriver med båda...

Maräng
3 äggvitor
2½ dl strösocker
3 dl Vårgårda ris eller Rice Krispies

Sätt ugnen på 150°C. Separera äggen och lägg vitorna (spara gulorna) i en ren bunke och vispa till hårt skum. Rör ner sockret och vispa till en marängsmet. Blanda försiktigt ner Vårgårda riset och bred sedan ut smeten till två runda bottnar på en långpanna klädd med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i ca 45-60 minuter.

Chokladkräm
1 dl vatten
2½ msk vetemjöl
50 g ljus el. mörk choklad (ju finare kvalité desto bättre)
50 g smör
1 dl florsocker
3 äggulor

Vispa ihop vatten och vetemjöl i en kastrull och koka ihop tills det tjocknar. Var försiktig så att inte mjölet bränns. Ta av från plattan. Bryt chokladen i bitar och lägg ner den tillsammans med smöret så att det smälter. Rör sist ner florsockret och de sparade äggulorna. Låt svalna. Ställ in i kylen tills den kallnat helt.

Smörkräm:

3 äggulor

3/4 dl strösocker

2 dl vispgrädde
50 g smör

Blanda ihop gulor, socker, hälften av grädden och smöret i en tjockbottnad kastrull. Sjud krämen tjock under kraftig omrörning. Låt krämen svalna. Vispa resten av grädden hård och rör i.

Fyllning & garnering
3 dl vispgrädde
frukt

Vispa grädden. Bred ut din valda fyllning på ena bottnen, sedan en tredjedel av grädden där på. Lägg försiktigt på den andra bottnen och bred ut resten av grädden och garnera med valfri frukt.
Min favoritgarnering är kiwi och persika!




 


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Hej Love <3 Det var du som hittade VÅrgårdatårtan i receptsamlingarna hemma hos dig va? Var det inför din pappas födelsedag? Har nästan glömt. Och inte heller har jag ätit sån på evigheter.. Den som är så god (A)



Krya på dig, min lilla apa och så ses vi så snart vi kan. Love you lots and lots Xxxx

2010-04-20 @ 22:41:00
Postat av: Ingrid

Det här verkar vara en tårta i min smak.

Ska göra den när gubben fyller år.

Tack, för receptet!

2012-03-22 @ 11:29:48
URL: http://lill-ingrid.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0